Heeft u vragen 06 212 88 318

>>Opleiding Kindercoaching gestart

Opleiding Kindercoaching gestart

03-11-2015

Opleiding Kindercoaching gestart

Per 1 september zijn Lrt-eigenaresse Maud Goedhart en haar collega Jeske Wijdeveld een opleiding kindercoaching begonnen. Deze vindt plaats aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie in Amsterdam, onder leiding van Charlotte Visch. Dit betekent dat een aantal woensdagen in beslag genomen wordt. Wat is kindercoaching nu eigenlijk? De belangrijkste visie achter deze coaching is dat ieder kind het recht heeft om met zelfrespect en zelfvertrouwen in het leven te staan. Kinderen weten als geen ander wie ze zijn en hoe zij oplossingen voor zich zien. De kindercoach heeft hier zonder meer vertrouwen in en helpt kinderen door hen als eigenaar van hun vraag, klacht of probleem aan te spreken en deze vraagstukken op eigen (originele, grappige, verstandige, et cetera) manier op te lossen. Volwassenen zijn zo gewend het heft in handen te nemen als het om problemen of onzekerheden van kinderen gaat. Natuurlijk is het doorgaans uit goedheid bedoeld, om kinderen te willen helpen en met oplossingen aan te komen, maar de uitwerking valt vaak minder goed. Bovendie reageren volwassenen nogal eens op het gedrag dat zichtbaar is, zonder oog voor de reden die achter het zichtbare gedrag een rol speelt. Op die manier voelen veel kinderen zich onheus aangesproken en niet gezien of erkend door hun omgeving! De kinderen zien de werkelijkheid niet goed voor zich (ik doe lekker boos omdat ik nu eenmaal boos wil doen) en de omgeving reageert op het handelen van het kind (doe even normaal en stop met zo boos te doen!), zonder oog voor de werkelijke gevoelens die er achter het boze gedrag zitten. 

De kindercoach gunt een kind zijn eigen probleem; hij mag het zelf ervaren en zelf gaan bedenken hoe zaken beter gemaakt kunnen worden. Alleen op die manier kan het tot oplossingen komen die hem zelf verder helpen en die hem sterker maken. Wanneer kinderen angstig zijn vanwege nare ervaringen die zij hebben meegemaakt, helpt de coach hen met het aanboren van innerlijke (en externe) hulpbronnen. Elk grote en kleine individu heeft deze hulpbronnen, ofwel kernkwaliteiten, echter zijn deze niet altijd zichtbaar (merkbaar) en kunnen daarom niet altijd bewust worden ingezet. Als we aan een kind vragen: ‘Waar ben jij nou goed in?’ zie je ze veelal nadenken en een vak van school noemen. Of zij vragen direct of het ‘iets van school moet zijn’. Want op school gaat het vooral over ‘ik ben goed in taal’ of ‘ik kan niet rekenen’ en naast deze vakken lijken er niet veel goede kwaliteiten te bestaan die de moeite waard zijn. De krachten waar het op een menselijk handelingsniveau om gaat, worden vaak over het hoofd gezien, omdat er veelal weinig  aandacht voor is. Ze worden op school niet of nauwelijks gezien, laat staan gewaardeerd en lijken niet mee te tellen. Terwijl zij nu juist zo goed ingezet kunnen worden bij lastige kwesties waar je een veel beter en gelukkiger mens van kunt worden!